کد مطلب:31840 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:503

نماز ستون دین شماست، آن را به پا دارید











الله الله فی الصلاه!

فانها خیر العمل و انها عمود دینكم.

بترسید از خدا درباره ی نماز. نماز بهترین كارهاست و ستون دین شماست.

هدف از خلقت جن و انس عبادت است:

ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون[1].

و نماز زیباترین جلوه گاه عبادت خداست. خداوند در آیات بسیاری از قرآن به صورتهای مختلف به خواندن نماز دستور داده است و بزرگترین و مهم ترین ویژگی پیامبران و مومنان را اقامه نماز نامیده است:

آنگاه كه ابراهیم، هاجر و اسماعیل را به امر خداوند به مكه می اورد، عرض می كند:

ربنا انی اسكنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتك المحرم ربنا لیقیموا الصلاه[2].

[صفحه 101]

ای پروردگار ما! من یكی از فرزندانم را در سرزمینی بی آب و علف، نزد خانه محترم تو ساكن كردم. خدایا! چنین كردم تا آیندگان نماز را بپا دارند.

و نیز درباره خود و فرزندانش دعا می كند كه:

رب اجعلنی مقیم الصلاه و من ذریتی[3].

پروردگارا! من و فرزندانم را برپادارندگان نماز قرار ده.

خداوند به حضرت موسی فرمان می دهد:

اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلاه لذكری[4].

این منم، الله! معبوی جز من نیست. مرا عبادت كن و به یاد من نماز بگزار.

از زبان حضرت عیسی می فرماید:

و جعلنی مباركا این ما كنت و اوصانی بالصلاه و الزكاه ما دمت حیا[5].

خداوند مرا هر كجا كه باشم پر خیر و بركت قرار داد و مرا سفارش فرمود تا زمانی كه زنده ام نماز بخوانم و زكات بدهم.

در وصایای حضرت لقمان به فرزندش آمده است:

یا بنی اقم الصلاه و امر بالمعروف و انه عن المنكر[6].

فرزندم! نماز را به پای دارد و امر به معروف كن و نهی از منكر نما.

درباره ی بندگان برگزیده خود هم می فرماید:

رجال لاتلهیهم تجاره و لا بیع عن ذكر الله و اقام الصلاه و

[صفحه 102]

ایتاء الزكاه[7].

بزرگ مردانی كه داد و ستد ایشان را از یاد خدا و اقامه نماز و دادن زكات بازنمی دارد.

و بالاخره آنكه خطاب به پیامبر می فرماید:

قل لعبادی الذین امنوا یقیموا الصلاه و ینفقوا مما رزقناهم سرا و علانیه[8].

ای پیامبر! به بندگان مومن من بگو نماز را به پای دارند و از آنچه روزی شان كرده ام- آشكار و نهان- انفاق نمایند.

بیشترین مباحث و حجیم ترین كتابها در موضوعات دینی به بحث نماز اختصاص یافته است و روایات بسیار زیادی در اهمیت نماز و دیگر امور مربوطه به این امر شریف و مهم، وارد شده است كه برخی روایات را به مناسبت این مبحث، می آوریم:

پیامبر فرمود:

مراقب نمازها باشید. چون روز قیامت فرارسد خداوند بنده را حاضر می فرماید و نخستین چیزی كه از او می پرسد نماز است. اگر آن را كامل به جا آورده باشد- كه هیچ- و در غیر این صورت او را به آتش می افكند.

مبادا نمازتان را تباه كنید. زیرا هر كس نمازش را تباه سازد خداوند او را با قارون و فرعون و هامان- كه خدا لعنت و خوارشان كند- محشور می كند.

[صفحه 103]

و این حق خداست كه چنین كسی را همراه با منافقان به دوزخ درآورد. وای به حال كسی كه مراقب نمازش نیست.[9].

و نیز فرمود:

فاصله میان كفر و ایمان جز ترك نماز نیست[10].

و امیرالمومنین علیه السلام به یارانش چنین سفارش فرمود:

با نماز پیمان متقابل ببندید و مراقب انجام آن باشید. و فراوان نماز بگزارید و به وسیله ی نماز به خدا تقرب جویید. نماز در اوقات معین بر مومنان واجب است. آیا نشنیده اید كه وقتی از دوزخیان می پرسند: چه چیزی باعث شد كه شما را به آتش بیفكنند ؟ ئو آنها پاسخ می دهند: ما نمازگزار نبودیم. نماز مانند برگی كه از درخت فرومی ریزد، باعث ریزش گناهان می گردد و بند گناه از گردن بنده می گسلد. نماز همان است كه پیامبر آن را به گرمابه ای تشبیه كرده است كه بر در خانه ی آدمی است و او در شبانه روز پنج نوبت خود را در آن حمام می شوید. و به این ترتیب دیگر چرك و آلودگی بر تن او نمی ماند.[11].

نماز هم آلودگی را از روح انسان می زداید.

[صفحه 106]


صفحه 101، 102، 103، 106.








    1. ذاریات/ 56.
    2. ابراهیم/ 37.
    3. ابراهیم/ 40.
    4. طه/ 14.
    5. مریم/ 31.
    6. لقمان/ 17.
    7. نور/ 37.
    8. ابراهیم/ 31.
    9. حافظوا علی الصلوات. فان الله تبارك و تعالی اذا كان یوم القیامه یاتی بالعبد فاول شی ء یساله عنه، الصلاه، فان جاء بها تامه، و الا زخ فی النار. و قال: لاتضیعوا صلاتكم، فان من ضیع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان- لعنهم الله و اخزاهم- و كان حقا علی الله ان یدخله النار مع المنافقین. فالویل لمن لم یحافظ صلاته. (بحارالانوار ج 79 ص 202).
    10. ما بین الكفر و الایمان الا ترك الصلاه. (بحارالانوار ج 79 ص 217).
    11. تعاهدوا امر الصلاه و حافظوا علیها. و استكثروا منها، و تقربوا بها، فانها كانت علی المومنین كتابا موقوتا. الا تسمعون الی جواب اهل النار حین سئلوا: « ما سلككم فی سقر قالوا لم نك من المصلین» (مدثر/ 42) و انها لتحت الذنوب حت الورق و تطلقها اطلاق الربقه. و شبهها رسول الله صلی الله علیه و آله بالحمه تكون علی باب الرجل، فهو یغسل منها فی الیوم و اللیله خمس مرات. فما عسی ان یبقی علیه من الدرن. (بحارالانوار ج 79 ص 25).